Bővítenék a katát, 22 millió forintra emelnék a bevételi határt
Magyar Péter október 6-i bejelentése szerint jelentősen átalakítanák a katát, de a részletek egyelőre csak tervek, amelyeket társadalmi egyeztetésre bocsátanak. A változtatás egyik legfontosabb eleme, hogy ismét katázhatnának a mellékállású vállalkozók, a nyugdíjasok és az egyetemi tanulmányaik mellett vállalkozó hallgatók. A kormány várakozása szerint több mint százezer új kisvállalkozó választhatná ezt az adózási formát.
Az éves bevételi határ 18 millióról 22 millió forintra emelkedne. A főállású katások havi tételes adója 100 ezer forint lenne, a mellékállásúaké pedig 50 ezer. Azok, akik kizárólag magánszemélyeknek számláznak, 2027-ben még havi 75 ezer forintot fizetnének, és csak 2028-tól emelkedne az összeg 100 ezerre. A tervek szerint javítanák a táppénz, az anyasági ellátások és a későbbi nyugdíj számításának alapját is.
Visszatérne a cégeknek és más szervezeteknek történő számlázás lehetősége, de az ebből származó bevételt 15 százalékos adó terhelné, amelybe beszámítana a befizetett kata. A főállású, havi 100 ezer forintot fizető vállalkozónál ez évi 8 millió forint feletti céges bevételnél jelentene további adófizetést.
A bejelentés szerint 2027-től vagyonadót is bevezetnének: az egymilliárd forint feletti vagyonrészre 1, a 100 milliárd feletti részre 1,5 százalékos kulccsal. A változás a külföldi vagyonra, befektetésekre és társasági részesedésekre is kiterjedne. A hivatásos sportolóknál az ekho kedvezményes, 500 millió forintos éves határát 60 millióra csökkentenék.
Folytasd az appban — szavazz és szólj hozzá ➔